miercuri, 30 octombrie 2013

Suflet flămând (Viața, antrenament pentru sine)

         De când mă știu, evit să mănânc singură. Mai bine stau flămândă. Și niciodată nu am avut tragerea de inimă să-mi prepar ceva de-ale gurii, ca apoi să mă hrănesc cu cele preparate de mine. Sunt și acum, ca și atunci când eram mică, în stare să rămân nemâncată, dacă nu este cineva care să aibă grijă de mine.
            Azi am constatat că obiceiul meu nu se rezumă doar la alimentație, ci merge mult mai în profunzime. Azi am aflat că sufletul meu este flămând și că se mulțumește cu orice găsește în cale, doar pentru a-și potoli foamea. Aleargă bezmetic și se agață de oricine și de orice doar pentru a umple golul mult prea mare pe care îl poartă. Nu stă să simtă, să înțeleagă, să accepte, să aleagă. Ia orice i se oferă și, doar atunci când ii este foarte rău și nu mai poate digera ceea ce a înghițit, renunță și pleacă. Dar se simte vinovat, meru vinovat. Și se acuză că este răspunzător pentru faptul că nu a putut asimila ceea ce i s-a oferit. Și se teme că nu i se va mai oferi nimic deoarece nu are finețea de a gusta și de a mesteca corespunzător.
     Niciodată nu a existat gândul că poate nu primește hrana potrivită. Nu, pentru că nu cunoaște ce este aceea hrană potrivită sau că este uman să aibă o astfel de preferință. Cred că, undeva acolo, este gravat în memoria lui că nobil și frumos este să se hrănească cu orice i se oferă și că este un păcat și o jignire să refuze.  
       În urmă cu vreo trei ani am văzut o fetiță în vârstă de doi ani care era suspectă de abdomen acut. Chirurgul care a consultat-o a concluzionat că nu era nicio urgență chirurgicală și că aceasta mâncase prea mult. Fetița fusese abandonată în spital, se afla la o casă de copii și cei care o îngrijeau mi-au spus că mânca oricât i se oferea. Probabil rămăsese, la un moment dat, fără hrană, mai mult timp și i s-a întipărit frica că situația se va repeta. Așa se explica comprtamentul ei ulterior.
      Probabil așa funcționează și suflete noastre... Mulți dintre noi suntem atât de flămânzi sufletește, încât ne hrănim cu ceea ce ne apare în cale, fără să cântărim, fără să alegem cu toată inima. Probabil e vorba de un primitivism al sufletului, care se luptă să supraviețuiască. Suntem atât de departe de noi înșine încât am uitat că suntem nemuritori. Asemenea actorilor care, jucând prea mult aceleași roluri, ajung să se confunde cu acestea, așa și noi vedem în moarte singura certitudine și marele sfârșit. Ne ignorăm nevoile, le luăm drept dorințe și ne mințim că putem să trăim și fără să le îndeplinim.
         Prea mult timp am negat părți din mine însămi, până am ajuns să mă anulez complet. Nu am vrut să văd că o nevoie e strigătul ființei care se cere țesută într-un anumit fel, la un moment dat și că diferă de dorință care este doar unul din modurile în care țesem trăiri și simțiri din faldurile sufletului.
         Astfel se îmbolnăvește un om, lăsându-și sufletul să strige și anihilând fiecare nevoie de teama de a nu fi respins și abandonat. Dar tocmai teama aceasta ne îndeamnă și m-a împins și pe mine să mă reping și să mă abandonez singură. A apărut sentimentul de înstrăinare pe care îl asemăn cu starea ce am trăit-o în copilărie când m-am pierdut într-un parc și totul în jurul meu a devenit gri și de nerecunoscut.
         Să-mi hrănesc sufletul singură, înainte de a-i lăsa pe ceilalți să mă îmbie cu ceea ce au de oferit sau de a ajunge într-atât de flămândă încât să mă mulțumesc cu orice îmi apare în cale, mi s-a părut mereu cea mai fadă postură. Probabil, de aceea, nu mi-a plăcut niciodată să mănânc singură și nici să gătesc.